ՆԱՏՕ-ն եվրոպական անդամ պետություններին հորդորել է հնգապատկել ցամաքային ՀՕՊ կարողությունները՝ գրում է Bloomberg-ը։ Լրատվամիջոցը նշում է, որ նման կերպ դաշինքը ձգտում է «լրացնել ռուսական ագրեսիայի սպառնալիքին ի պատասխան առանցքային բացը»։ Զինված ուժերի կուտակման հարցը կքննարկվի հինգշաբթի օրը՝ Հյուսիսատլանտյան դաշինքի անդամ պետությունների պաշտպանության նախարարների Բրյուսելում անցկացվելիք հանդիպման ժամանակ։               
 

«Կուզեի, որ մեր գրականությունը հայկական պատնեշը ճեղքեր ու դուրս գար արտաքին աշխարհ»

«Կուզեի, որ մեր գրականությունը հայկական պատնեշը ճեղքեր ու դուրս գար արտաքին աշխարհ»
09.09.2016 | 09:54

«Իմ մտածողությունը սցենարական է, երբ ես գրում եմ, դու տեսնում ես»,- իր գրական ստեղծագործություններն այսպես բնորոշեց արձակագիր, սցենարիստ, հրապարակախոս ԷԴՈՒԱՐԴ ԽԱՉԻԿՅԱՆԸ: Մեր զրույցի թեման բազմազան է` գրականություն, կինո, հասարակական խնդիրներ: Էդուարդ Խաչիկյանը հեղինակ է 21 գրքի, որոնցից 7-ը պատմավեպ է: 90-ականներին էկրան են բարձրացել նրա կինոսցենարիների հիման վրա նկարահանված «Անիծվածներ», «Աղետ», «Արցախյան անավարտ օրագիր» ֆիլմերը: Ամենահայտնին «Անիծվածներ» քրեական դրաման է: Ֆիլմը պատմում է գաղութային կյանքի մասին, զուգահեռ ներկայացվում են նաև ոստիկանական համակարգում տիրող բարքերը: Բավական է ասել, որ ֆիլմի հերոսից` Տիգրանից խոստովանություն են կորզում կտտանքների միջոցով: Դեպքերը զարգանում են Խորհրդային Միության վերջալույսին և Արցախյան շարժմանը զուգընթաց։ Էդուարդ Խաչիկյանը եղել է ՀՀ ոստիկանության մարզային վարչության պետի տեղակալ, ոստիկանության գնդապետ, ոստիկանության պետական պահպանության վարչության կադրերի բաժնի պետ:

«ՄԱՐԴԸ ՉՊԵՏՔ Է ՀԱՅՏՆՎԻ ԲԱՆՏՈՒՄ»


-Պարոն Խաչիկյան, ինչո՞ւ որոշեցիք անդրադառնալ բանտային կյանքին: Ինչպե՞ս ստեղծվեց ֆիլմը:
-Այդ ժամանակ շունս` Քինգը, կենդանի էր: Շատ խելացի էր, Խորհրդային Միության չեմպիոն էր: 87-ին սցենար գրեցի: Քինգին հեռակա կարգով կարողանում էի կառավարել: Սցենարի համաձայն` ես չէի երևում, շունն ամեն ինչ անում էր: Գեղեցիկ ֆիլմ էր լինելու: Ներկայացրի սցենարը: Հետո «Հայֆիլմի» գլխավոր խմբագիրն ասաց, որ Դմիտրի Կեսայանցն է գալիս, ուզում է ֆիլմ նկարահանել գաղութի մասին: Հարցրեց` կարո՞ղ եմ սցենար գրել: Ասացի` ինչո՞ւ ոչ: Անոնսը ներկայացրի, պայմանագիր կնքեցինք, 91-ին «Անիծվածները» դուրս եկավ էկրան: Խորհրդային Միության ժամանակ էր: Նոր սկսվում էր Շարժումը: Որոշ կադրերում խոսում է Լևոն Տեր-Պետրոսյանը: Այդ տարիներին էկրան դուրս եկան «Беспредел», «Воры в законе» ռուսական ֆիլմերը: Դրանցից առաջ` «Անիծվածները»: Այսինքն, Խորհրդային Միությունում առաջին ֆիլմն էր, որ քննադատում էր ոստիկանությանը, կաշառակերությունը, գաղութային բարքերը: Ֆիլմը խրատական իմաստ ունի՝ մարդը չպետք է հայտնվի բանտում. դա է նպատակը, հիմնական ասելիքը: Որոշ ժամանակ անց նկարահանվեց ֆիլմի երկրորդ մասը` «Աղետը»: Ըստ իմ սցենարի` մարդը բանտից դուրս է գալիս, ու նրա մեջ սկսում է խոսել մարդկայինը: Կեսայանցը հակառակն արեց, գողին նորից դարձրեց գող, որ անգամ աղետի գոտում գողություն է անում: Ես ասացի՝ իմ անունը, որպես սցենարիստի, կհանես, կգրես` համահեղինակ, գումարը կես-կես կստանանք:
-«Արցախյան անավարտ օրագիր» ֆիլմի մասին քիչ բան գիտենք:
-«Արցախյան անավարտ օրագիրն» ավելի տխուր ճակատագիր ունեցավ: Ֆինանսավորում էր «Մերկուրի» ընկերությունը, որ զբաղվում էր անշարժ գույքի առքուվաճառքով: Վազգեն Սարգսյանը, իմանալով ֆիլմի նախագծի մասին, ասաց` շուտ է, սցենարին ծանոթանալով` հավանություն տվեց, ասաց` ժամանակն է: Ֆիլմում իմ տեսածն էր (ղեկավարել եմ «Անկախության բանակ», ապա և «Միացյալ Հայաստան» երկրապահ ջոկատները (1990-93)): Ֆիլմը նկարահանվեց Արցախում: Գումար չկար, անգամ ծխախոտ չունեին դերասանները, կեսից հրաժարվում էին ու վերադառնում Երևան: Ես մտածում էի` ո՞նց սցենարը փոխեմ, որ կարողանանք ավարտին հասցնել: Նկարահանումների ընթացքում երեք ռեժիսոր փոխվեց: Այնուամենայնիվ, ավարտեցի ֆիլմը: Առաջնախաղը կայացավ կինոտանը: Կարող եմ ասել, որ այդ ֆիլմից ինձ մնաց վավերագրական արժեքը` 92-93 թվականների կադրերը:
-Վերադառնանք «Անիծվածներին»: Ո՞րն էր հաջողության գաղտնիքը: Այդ ֆիլմը սիրվեց ու մեծ արձագանք գտավ հանրության շրջանում:
-Ֆիլմը սիրվեց, որովհետև գողական աշխարհը հետաքրքրում է երիտասարդներին: Մի բանի համար եմ ափսոսում. ես այնտեղ միտումնավոր եմ ժարգոն օգտագործել, բայց ժարգոնի «հիվանդությունն» անցավ սերիալներին: Ես մաքուր գրականության ջատագով եմ: Իմ գրականությունը չափից դուրս մաքուր է, իսկ այդ ֆիլմը պարտադրում էր, որ կերպարը խոսի իր սեփական լեզվով, որպեսզի հավաստի լինի:
-Մերօրյա սերիալների հիմնական թերությունը լեզո՞ւն է:
-Նպատակ պիտի ունենան: Ես պատմավեպ եմ գրում, ինչո՞ւ, ի՞նչ պիտի տա այսօրվա ընթերցողին: Ես որ գրում եմ, այսօրվա օրը դնում եմ անցյալ դարերի մեջ, ասում եմ, որ պատմությունը կրկնվում է, այն ժամանակ դաս չես առել, հիմա մտածիր ու դասեր առ: Թե չէ` Պողոսը Պետրոսին սպանեց, «քցեց»: Ի՞նչ օգուտ դրանից:
-Ոստիկանական համակարգում բարեփոխումները շա՞տ են: Այն, ինչ տեսնում ենք ֆիլմում, մնացել է անցյալո՞ւմ:
-Շատ բան է փոխվել: Ի վերջո, պետք է հաշվի առնել, որ բոլոր ոստիկանները նույնը չեն: Տեսանք այս օրերին՝ կին ոստիկանն ինչպես է ոլորում կնոջ ձեռքն ու մարդկանց մեջ հակակրանք առաջացնում: Բայց կողքի ոստիկանը շատ կարգին տղա է: Կարելի է լինել խիստ, բայց ոչ կոպիտ: Թվում է` մոտիկ բառեր են: Ինձ հրահանգում են բռնել քաղաքացուն, ես մոտենում, ասում եմ` գնանք, առաջ անցեք: Պողոսը գալիս է, ձեռքը ոլորում, ասում է` անցիր առաջ: Կարգադրություն կա. երկու դեպքում էլ պիտի ասեն` գնա: Բայց տարբեր է մատուցման ձևը:
-Մեր երկրում տիրող մթնոլորտի, հասարակական տրամադրությունների մասին ի՞նչ կասեք:
-Ժողովուրդը ոչ ոքի չի հավատում, առաջին հերթին` կուսակցություններին: Երբ Լեոնիդ Ազգալդյանին հարցնում են` ի՞նչ գույն ունես` կուսակցական իմաստով, ասում է` հողի գույն: Այսինքն` ինքն իր երկրի զավակն է, իսկ կուսակցությունը հայրենիքն է: Ինքս դրա ջատագովն եմ: 90-ականներին ստեղծեցի «Միացյալ Հայաստան» կուսակցությունը, բայց հետո հասկացա, որ կուսակցության միջոցով պիտի կարողանաս ժողովրդի կարիքները հոգալ, եթե չես կարողանում, ուրեմն ամեն ինչ սուտ է: Պետության ղեկավարներին ասում են` ծառայող: Այսինքն` ժողովրդին պիտի ծառայեն, նրանց գլխավոր առաքելությունը դա է: Պատգամավո՛ր, քեզ ո՞վ է ընտրել։ Ժողովուրդը։ Այսինքն, պարտավոր ես ծառայել ժողովրդին: Բայց «ծառայել» բառը մոռացել են, մնացել է «իշխել» բառը: Ժողովուրդ և իշխանավորներ: Սա է խնդիրը:

«ԱՌԵՎՏՈՒՐ ՉԻ ԿԱՐԵԼԻ ԱՆԵԼ ԳՐԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ»


-Գրական ի՞նչ նորություն ունեք:
-Արա Աբրահամյանի սահմանած «Հայը 21-րդ դարասկզբին» մրցանակին եմ ներկայացրել «Գրավաճառը» անտիպ երկը: Պատկերել եմ 2060 թվականը: Տիեզերական կայանների խախտման հետևանքով ինտերնետ և բջջային կապը կորչում է: Մարդիկ գիրքը կարդում են համացանցով: Մնացել է մի բուկինիստական գրախանութ, որը սկսում է աշխատել: Զուգահեռ դասական դետեկտիվ սյուժե է զարգանում:
-Գրող-ընթերցող կապի մասին ի՞նչ կասեք: Գիրքը հասնո՞ւմ է ընթերցողին:
-Իհարկե ոչ: Տպաքանակը պետք է մեծ լինի, և գովազդը ապահովվի: Իբրև օրինակ, իմ «Տրդատ Մեծ» պատմավեպը հեռուստատեսությամբ գովազդվեց: Կարճ ժամանակահատվածում 2000 օրինակ վաճառվեց: Դրսից նույնպես պատվիրում էին: Իսկ երբ գրքիցդ 100 օրինակ ունես` ո՞ւմ տաս:
Շատ կուզեի, որ մեր գրականությունը հայկական պատնեշը ճեղքեր ու դուրս գար արտաքին աշխարհ: Վստահաբար, իմ ճանաչողության փորձից ելնելով կարող եմ ասել, որ Հայաստանում շատ ավելի լուրջ գրողներ կան` և՛ պոտենցիալով, և՛ առկա, քան արտասահմանյան շատ երկրներում: Չի երևում: Տպաքանակը քիչ է, չի թարգմանվում: Գիրքը տպագրում ես ու վնաս կրում: Հայաստանում քանի՞ պատմավեպ կա` 15-16, 7-ը ես եմ գրել: Ցանկացած այլ երկրում դա կգնահատվեր, ազգային հերոս կհռչակեին, բայց ոչ Հայաստանում:
-Պետական մոտեցո՞ւմ չկա:
-Ի՞նչ պետական մոտեցման մասին է խոսքը: Հինգ գիրք եմ ներկայացրել պետական մրցանակի, հինգից ոչ մեկը չի շահել, որովհետև ներքին խոհանոց ունեն, ասում են` սա պիտի շահի: Ես ինքս կապեր ունեմ, բայց առևտուր չի կարելի անել գրականության մեջ: Գրողների միությունը պիտի թումանյանական «Վերնատունը» լիներ (զրուցում էինք գրողների տան կլոր սրահում- Ա. Ս.): Այստեղ տարբեր սեկցիաներ կան՝ պոեզիայի, արձակի, բայց դա քիչ է, քանզի առարկայնորեն չի քննարկվում սկսնակ հեղինակի գործը: Հիմա ո՞վ է գիրք կարդում: Մտավորականների ու գրողների աշխարհում նախանձը շատ է արմատավորված: Բավական է լուրջ բան գրես, սկսում են քարեր գցել վրադ: Ես աշխատում եմ բոլորի հետ ոչ լավ լինել, ոչ վատ: Ինձ այդ մարդկանց հետ կապում է գրականությունը: Ես ոչ այստեղ եմ, ոչ այնտեղ:


Զրույցը`
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2734

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ